Issues - values in the modern Greek Language school books of the 9th grade from 1983 until 2014 (Master thesis)

Μαρκόνη, Καλλιρρόη

The present study investigates the issues-values that are transferred, through the Modern Greek language’s school books, to the students of the 9th grade, the final year of the compulsory education in Greece. Actually, the study is focused on the Modern Greek language’s school books that are used from the 1983 until now. Specifically, the school books of 1983, 1991, and 2006 are studied on the basis of their relation to the political condition in Greece as well as the educational reformations that took place after the 1974 when a new political era had been started in Greece. Moreover, these books are approached under the aims of the Curricula, the social reality and the ideology of this historical period. The effects of the European policy in education and the Principle of subsidiarity, as they have been determined by the Maastricht Treaty (1987) as well as the Lisbon Treaty (2007), on these school books are also investigated. The study was based on the qualitative and the quantitative methodological principles and tools that are used on the field of the school’ books studies. The results and the findings of the study, having as a critical measure the content of the recent Greek language school book, led to three conclusions. Firstly, all the school books that involved in the study diffuse mostly the issue – value of “the culture”. Secondly, the content of all of these books reflects the effects that the European policy in education had on them. Thirdly, the application of the Principle of Subsidiarity is reflected only on the demonstration of the Greek Orthodox doctrine. Finally, the renewal of the school books’ content seems as necessary not only for serving the timeliness principle but also for motivating students’ learning.
Institution and School/Department of submitter: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Subject classification: Education, Secondary-Greece-History-21th century
Greek language, Modern-Study and teaching (Secondary)-Greece
Keywords: Αναλυτικά προγράμματα,Αρχή της Επικαιρότητας,Αρχή της Επικουρικότητας,Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις,Σχολικά εγχειρίδια Γ΄ Γυμνασίου,Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική,Νεοελληνική γλώσσα,Curricula,Educational reformations,Modern Greek language,Principle of subsidiarity,School books of the 9th grade,Timeliness principle,European policy in education
URI: https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/10331
http://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.315
http://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.315
Table of contents: Περίληψη….…………………………………………………………………….……8 Abstract ……..………………………………………………………………………..9 Ευχαριστίες…..………………………………………………………………………10 Εισαγωγή……..………………………………………………………………………11 Θεωρητικό μέρος.. …………………………………………………………………..14 1. Η Ελλάδα από τη μεταπολίτευση έως την 1η δεκαετία του 21ου αιώνα 15 1.1. Η περίοδος διακυβέρνησης από τον Κων. Καραμανλή 15 1.2. Η περίοδος διακυβέρνησης από τον Α. Παπανδρέου 18 1.3. Η διακυβέρνηση Κων. Μητσοτάκη, Κ. Σημίτη, Κ. Καραμανλή......................21 2. Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα μετά τη μεταπολίτευση του 1974…24 2.1. Εισαγωγή 24 2.2. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των ετών 1976/77 26 2.3. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των ετών 1982 και 1985……..……………. 27 2.4. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Αρσένη, 1996..……………..……………... 28 3. Τα αναλυτικά προγράμματα ………………………………………………….….32 3.1. Θεωρητική προσέγγιση………………………………………………………32 3.2. Τα αναλυτικά προγράμματα του ελληνικού σχολείου μετά το 1974 έως σήμερα………………………………………………………….………………... 33 4. Τα σχολικά εγχειρίδια στην Ελλάδα μετά το 1974 ……………………………….37 4.1. Σχολικά εγχειρίδια σε σχέση με τα Αναλυτικά Προγράμματα και την Κοινωνική Πραγματικότητα……………………………………………………...37 4.2. Σχολικά εγχειρίδια και ιδεολογία………………………………………….....39 5. Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση …………………………………………..42 6. Η έρευνα των σχολικών εγχειριδίων …………………………………………….. 49 Εμπειρικό μέρος ………………………………………………………………….… 53 7. Η παρούσα μελέτη ……………………………………………….………………..54 7.1. Στόχοι και υποθέσεις ………………………………………………………... 55 7.2. Μεθοδολογία………………………………………………………………… 55 8.Αποτελέσματα και ευρήματα ………………………………….…………………..57 8.1. Εθνότητες συγγραφέων κειμένων των εγχειριδίων της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου………….....................................................................................57 8.2. Αναφορές σε εθνότητες στα εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου………………………………………………………….………….….58 8.3. Αξίες-θέματα στα εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου……………………………………………………………………. 59 9. Θεματική ανάλυση των «κειμένων» στα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου από το 1983 έως σήμερα ……………………………61 10. Ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των θεμάτων / αξιών των Σχολικών Εγχειριδίων της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου από το 1983 έως σήμερα…………. 64 10.1. Ποσοτική κατανομή θεμάτων-αξιών ……………………………………….64 10.2. Ποιοτική προσέγγιση των θεμάτων-αξιών……………………………….….67 11. Γενική συζήτηση – συμπεράσματα………………….…………………………..76 Βιβλιογραφία ……………………..…………………………………………………82 Παράρτημα…………………………………………………………………………. 86  
Appears in Collections:ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KallirroiMarkoni_ MasterThesis.pdfΜεταπτυχιακή Εργασία792.32 kBAdobe PDFView/Open


 Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/10331
http://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.315
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.