Issues - values in the modern Greek Language school books of the 9th grade from 1983 until 2014 (Master thesis)

Μαρκόνη, Καλλιρρόη

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΜαρκόνη, Καλλιρρόηel
dc.date.accessioned2016-09-08T11:09:38Z-
dc.date.available2016-09-08T11:09:38Z-
dc.identifier.urihttps://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/10331-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.315-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.315-
dc.rightsAn error occurred on the license name.*
dc.rightsAn error occurred on the license name.*
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.rights.uriAn error occurred getting the license - uri.*
dc.subjectΑναλυτικά προγράμματαel
dc.subjectΑρχή της Επικαιρότηταςel
dc.subjectΑρχή της Επικουρικότηταςel
dc.subjectΕκπαιδευτικές μεταρρυθμίσειςel
dc.subjectΣχολικά εγχειρίδια Γ΄ Γυμνασίουel
dc.subjectΕυρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτικήel
dc.subjectΝεοελληνική γλώσσαel
dc.subjectCurriculaen
dc.subjectEducational reformationsen
dc.subjectModern Greek languageen
dc.subjectPrinciple of subsidiarityen
dc.subjectSchool books of the 9th gradeen
dc.subjectTimeliness principleen
dc.subjectEuropean policy in educationen
dc.titleΘέματα - αξίες στα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου από το 1983 έως το 2014el
dc.titleIssues - values in the modern Greek Language school books of the 9th grade from 1983 until 2014en
heal.typemasterThesis-
heal.generalDescriptionΒιβλιογραφία: σ. 82-85el
heal.classificationEducation, Secondary-Greece-History-21th centuryen
heal.classificationGreek language, Modern-Study and teaching (Secondary)-Greeceen
heal.dateAvailable2016-09-08T11:10:38Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΔημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2015-02-
heal.bibliographicCitationΚ. Μαρκόνη, "Θέματα - αξίες στα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου από το 1983 έως το 2014", Μεταπτυχ. Εργασία, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, 2015el
heal.abstractΗ παρούσα μελέτη διερευνά τα θέματα - αξίες που διδάσκονται μέσω των σχολικών εγχειριδίων της Νεοελληνικής Γλώσσας στους μαθητές που φοιτούν στη Γ΄ τάξη του ελληνικού σχολείου, τελευταίου έτους της υποχρεωτικής εννεάχρονης εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα, ερευνά τα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου, που υπήρξαν αντικείμενο διδασκαλίας από το 1983 έως σήμερα. Πρόκειται για τρία εγχειρίδια – του 1983, 1991, 2006, αντίστοιχα – τα οποία διερευνώνται ως προς τη σχέση τους με την πολιτική κατάσταση της Ελλάδας και τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που επιχειρήθηκαν μετά την μεταπολίτευση του 1974. ως προς τη σχέση τους με τα Αναλυτικά Προγράμματα, την κοινωνική πραγματικότητα και την ιδεολογία αυτής της περιόδου. ως προς την επιρροή τους από την Ευρωπαϊκή διάσταση στην Εκπαίδευση και από την «αρχή της επικουρικότητας», όπως αυτές προσδιορίσθηκαν από τη Συνθήκη του Μάαστριχ (1987) έως και τη Συνθήκη στης Λισαβόνας (2007). Η μελέτη αξιοποίησε τα εργαλεία της ποιοτικής και της ποσοτικής μεθόδου έρευνας των σχολικών εγχειριδίων. Μάλιστα, έχοντας ως «μέτρο σύγκρισης» το εγχειρίδιο του 2006, η παρούσα μελέτη κατέληξε στα ακόλουθα συμπεράσματα: πρώτον, στα τρία αυτά εγχειρίδια προβάλλονται κάποια κοινά θέματα – αξίες με προεξέχον αυτό του «πολιτισμού». δεύτερον, και στα τρία διαφαίνεται διαδοχικά ολοένα και περισσότερο η επίδραση της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής. τρίτον, η «αρχή της επικουρικότητας» περιορίζεται κυρίως στην προβολή του ορθόδοξου χριστιανικού δόγματος. Τέλος, φάνηκε η αναγκαιότητα να ανανεώνεται το περιεχόμενο των «κειμένων» των σχολικών εγχειριδίων της Νεοελληνικής Γλώσσας, προκειμένου να υπηρετείται η «αρχή της επικαιρότητας» για να προσελκύεται το μαθησιακό ενδιαφέρον.el
heal.abstractThe present study investigates the issues-values that are transferred, through the Modern Greek language’s school books, to the students of the 9th grade, the final year of the compulsory education in Greece. Actually, the study is focused on the Modern Greek language’s school books that are used from the 1983 until now. Specifically, the school books of 1983, 1991, and 2006 are studied on the basis of their relation to the political condition in Greece as well as the educational reformations that took place after the 1974 when a new political era had been started in Greece. Moreover, these books are approached under the aims of the Curricula, the social reality and the ideology of this historical period. The effects of the European policy in education and the Principle of subsidiarity, as they have been determined by the Maastricht Treaty (1987) as well as the Lisbon Treaty (2007), on these school books are also investigated. The study was based on the qualitative and the quantitative methodological principles and tools that are used on the field of the school’ books studies. The results and the findings of the study, having as a critical measure the content of the recent Greek language school book, led to three conclusions. Firstly, all the school books that involved in the study diffuse mostly the issue – value of “the culture”. Secondly, the content of all of these books reflects the effects that the European policy in education had on them. Thirdly, the application of the Principle of Subsidiarity is reflected only on the demonstration of the Greek Orthodox doctrine. Finally, the renewal of the school books’ content seems as necessary not only for serving the timeliness principle but also for motivating students’ learning.en
heal.tableOfContentsΠερίληψη….…………………………………………………………………….……8 Abstract ……..………………………………………………………………………..9 Ευχαριστίες…..………………………………………………………………………10 Εισαγωγή……..………………………………………………………………………11 Θεωρητικό μέρος.. …………………………………………………………………..14 1. Η Ελλάδα από τη μεταπολίτευση έως την 1η δεκαετία του 21ου αιώνα 15 1.1. Η περίοδος διακυβέρνησης από τον Κων. Καραμανλή 15 1.2. Η περίοδος διακυβέρνησης από τον Α. Παπανδρέου 18 1.3. Η διακυβέρνηση Κων. Μητσοτάκη, Κ. Σημίτη, Κ. Καραμανλή......................21 2. Εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα μετά τη μεταπολίτευση του 1974…24 2.1. Εισαγωγή 24 2.2. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των ετών 1976/77 26 2.3. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση των ετών 1982 και 1985……..……………. 27 2.4. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Αρσένη, 1996..……………..……………... 28 3. Τα αναλυτικά προγράμματα ………………………………………………….….32 3.1. Θεωρητική προσέγγιση………………………………………………………32 3.2. Τα αναλυτικά προγράμματα του ελληνικού σχολείου μετά το 1974 έως σήμερα………………………………………………………….………………... 33 4. Τα σχολικά εγχειρίδια στην Ελλάδα μετά το 1974 ……………………………….37 4.1. Σχολικά εγχειρίδια σε σχέση με τα Αναλυτικά Προγράμματα και την Κοινωνική Πραγματικότητα……………………………………………………...37 4.2. Σχολικά εγχειρίδια και ιδεολογία………………………………………….....39 5. Ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση …………………………………………..42 6. Η έρευνα των σχολικών εγχειριδίων …………………………………………….. 49 Εμπειρικό μέρος ………………………………………………………………….… 53 7. Η παρούσα μελέτη ……………………………………………….………………..54 7.1. Στόχοι και υποθέσεις ………………………………………………………... 55 7.2. Μεθοδολογία………………………………………………………………… 55 8.Αποτελέσματα και ευρήματα ………………………………….…………………..57 8.1. Εθνότητες συγγραφέων κειμένων των εγχειριδίων της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου………….....................................................................................57 8.2. Αναφορές σε εθνότητες στα εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου………………………………………………………….………….….58 8.3. Αξίες-θέματα στα εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου……………………………………………………………………. 59 9. Θεματική ανάλυση των «κειμένων» στα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου από το 1983 έως σήμερα ……………………………61 10. Ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των θεμάτων / αξιών των Σχολικών Εγχειριδίων της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ΄ Γυμνασίου από το 1983 έως σήμερα…………. 64 10.1. Ποσοτική κατανομή θεμάτων-αξιών ……………………………………….64 10.2. Ποιοτική προσέγγιση των θεμάτων-αξιών……………………………….….67 11. Γενική συζήτηση – συμπεράσματα………………….…………………………..76 Βιβλιογραφία ……………………..…………………………………………………82 Παράρτημα…………………………………………………………………………. 86  el
heal.advisorNameΚαραφύλλης, Αθανάσιοςel
heal.committeeMemberNameΚουγιουρούκη, Μαρίναel
heal.committeeMemberNameΣτραβάκου, Πελαγίαel
heal.academicPublisherΠαιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.academicPublisherIDduth-
heal.numberOfPages111-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
heal.type.enMaster thesisen
heal.type.elΜεταπτυχιακή εργασίαel
Appears in Collections:ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ, ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KallirroiMarkoni_ MasterThesis.pdfΜεταπτυχιακή Εργασία792.32 kBAdobe PDFView/Open


 Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/10331
http://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.315
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.