The effect of some cognitive factors on primary school pupils’ understanding of materials properties and their changes (Doctoral thesis)

Τσικαλάς, Θεμιστοκλής/ Tsikalas, Themistoclis

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorΤσικαλάς, Θεμιστοκλήςel
dc.contributor.authorTsikalas, Themistoclisen
dc.date.accessioned2017-07-18T09:17:41Z-
dc.date.available2017-07-18T09:17:41Z-
dc.identifier.urihttps://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/10553-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.7261-
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.7261-
dc.rightsDefault License-
dc.subjectΝεο-Πιαζετιανές θεωρίεςel
dc.subjectΤυπική συλλογιστικήel
dc.subjectΣυγκλίνουσα σκέψηel
dc.subjectΑποκλίνουσα σκέψηel
dc.subjectNeo-Piagetian theoriesen
dc.subjectFormal reasoningen
dc.subjectConvergent thinkingen
dc.subjectDivergent thinkingen
dc.titleH επίδραση γνωστικών παραγόντων στην κατανόηση των ιδιοτήτων των υλικών και των μεταβολών τους από μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσηςel
dc.titleThe effect of some cognitive factors on primary school pupils’ understanding of materials properties and their changesen
heal.typedoctoralThesis-
heal.generalDescriptionΒιβλιογραφία: σ. 185-204el
heal.classificationScience--Study and teaching (Elementary))en
heal.dateAvailable2017-07-18T09:18:41Z-
heal.languageel-
heal.accessfree-
heal.recordProviderΔημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςel
heal.publicationDate2015-
heal.bibliographicCitationΘ. Τσικαλάς, "H επίδραση γνωστικών παραγόντων στην κατανόηση των ιδιοτήτων των υλικών και των μεταβολών τους από μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης", Διδακτορική διατριβή, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, 2015el
heal.abstractΣκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της επίδρασης τεσσάρων γνωστικών μεταβλητών, οι οποίες προτείνονται στις νεο-Πιαζετιανές θεωρίες και συγκεκριμένα, της τυπικής συλλογιστικής, της εξάρτησης / ανεξαρτησίας από το πεδίο, της συγκλίνουσας σκέψης και της αποκλίνουσας σκέψης, στην κατανόηση των ιδιοτήτων των υλικών και των φυσικών και χημικών μεταβολών τους, από μαθητές και μαθήτριες (Ν=418) της ΣΤ΄ τάξης δημοτικού. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη συλλογή των δεδομένων ήταν γραπτά ερωτηματολόγια. Για τα γνωστικά χαρακτηριστικά χρησιμοποιήθηκαν τα αντίστοιχα ψυχομετρικά ερωτηματολόγια που αντλήθηκαν από τη βιβλιογραφία, ενώ για τη διερεύνηση της κατανόησης των ιδιοτήτων των υλικών και των μεταβολών τους χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο που κατασκευάστηκε για το σκοπό της έρευνας. Τα παραπάνω γνωστικά χαρακτηριστικά αποτέλεσαν τις ανεξάρτητες μεταβλητές, ενώ ως εξαρτημένες μεταβλητές χρησιμοποιήθηκαν, εκτός από τη συνολική επίδοση και οι επιμέρους επιδόσεις των μαθητών/τριών στο ερωτηματολόγιο των φυσικών επιστημών. Κύρια εξαρτημένη μεταβλητή ήταν η συνολική επίδοση ενώ δημιουργήθηκαν επίσης οι μεταβλητές επίδοση στη φυσική, επίδοση στη χημεία, αναγνώριση, αναγνώριση στη φυσική, αναγνώριση στη χημεία, ερμηνείες, ερμηνείες στη φυσική, ερμηνείες στη χημεία και εφαρμογές με την άθροιση των επιμέρους επιδόσεων στα υπό εξέταση θέματα. Για την επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν δυο βαθμολογικά σχήματα: Το πρώτο, όπου οι επιδόσεις θεωρήθηκαν κατηγορικές μεταβλητές (π.χ. σωστού / λάθους), χρησιμοποιήθηκε στην περιγραφική στατιστική ανάλυση και στον έλεγχο των υποθέσεων με τη λογιστική παλινδρόμηση. Το δεύτερο, όπου οι επιδόσεις υπολογίστηκαν από αθροίσματα των επιμέρους ορθών απαντήσεων καθώς θεωρήθηκαν ποσοτικές διαστημικής κλίμακας, χρησιμοποιήθηκε στον έλεγχο υποθέσεων με την ανάλυση συσχέτισης, την πολλαπλή παλινδρόμηση, την ανάλυση διαδρομών (path analysis) και την ANOVA. Οι αναλύσεις των δεδομένων έδειξαν ότι οι μαθητές/τριες δημοτικού σχολείου διατηρούν πλήθος παρανοήσεων σχετικά με τις ιδιότητες των υλικών, την αλλαγή της φυσικής τους κατάστασης και την καύση. Επιπλέον εδείχθη ότι υπάρχει στατιστικώς σημαντική επίδραση των ανεξαρτήτων μεταβλητών: τυπική συλλογιστική εξάρτηση/ανεξαρτησία από το πεδίο, συγκλίνουσα σκέψη και αποκλίνουσα σκέψη, 12 στη κατανόηση των ιδιοτήτων των ουσιών και των μεταβολών τους. Η τυπική συλλογιστική αποτελεί τον κύριο προβλεπτικό παράγοντα, ενώ η συγκλίνουσα και η αποκλίνουσα σκέψη επιδρά σε συγκεκριμένες νοητικές αναπαραστάσεις των παιδιών. Επιπλέον εδείχθη ότι η εξάρτηση / ανεξαρτησία από το πεδίο, παρόλο που δεν εμφανίστηκε ως προβλεπτικός παράγοντας στις πολυμεταβλητές αναλύσεις, παρουσιάζει θετική συσχέτιση με τις επιδόσεις σε έργα και δραστηριότητες υψηλών νοητικών απαιτήσεων, όπως για παράδειγμα στην ερμηνεία της δημιουργίας νερού κατά την καύση του κεριού. Τα αποτελέσματα στηρίζουν τις νεο-Πιαζετιανές θεωρίες όσον αφορά στην επίδραση των γνωστικών χαρακτηριστικών στη μάθηση των φυσικών επιστημών.el
heal.abstractThe purpose of this research was to investigate the effect of four cognitive variables operationalizing Neo-Piagetian constructs, such as formal reasoning, field dependence / independence, convergent and divergent thinking on students’ understanding the properties and the physical and chemical changes of states. The research involved 418 sixth grade primary school pupils. The instruments implemented for the data collection were the corresponding psychometric tests and a questionnaire/diagnostic test specially designed for the purpose of the present research. In this investigation, the above individual differences were the independent variables, while as the dependent variables, besides the overall performance, students’ partial scores in each item or group of items separately, e.g. chemistry, physics, interpretation etc were used. Data analysis was based on two marking schemes: The first, considers the dependent measures at the nominal level (e.g. true/false; marked as 1 or 0 respectively). The second considers the dependent measures as scale variables, and a score was calculated for a group of items as the sum of the partial marks (1 or 0). The statistical analysis involved descriptive statistics, logistic regression, analysis of variance, correlation analysis, multiple regression and path analysis. The data analysis showed that primary school pupils carry on a lot of misconceptions concerning the substances’ properties and the change of their physical states, most of which have been reported in the literature. Moreover, it was shown that there is a positive correlation between students' performance and independent variables: formal reasoning, field dependence / independence, convergent thinking and divergent thinking. Specifically, it was showed that formal reasoning was the main predictor of students’ understanding of the substances’ properties and their changes. The results supported the neo-Piagetian theories regarding the effect of the above individual differences; that is, the operation of corresponding mental resources when students are involved in the related mental tasks. A considerable effect on students’ representations was assigned to the two cognitive styles, convergent and divergent thinking. Field dependence/independence did not appear as a predictor in the multivariate analysis, although it had a positive correlation coefficient with the dependent variables. However, in some demanding questions, e.g. asking for 14 interpretation of the water accumulated above the burning candle, field dependence/independence was proved to be a significant predictor. The findings of the present study are useful for teachers, text-book authors and those who are involved in curricula design. They should be aware that the limitations in learning outcomes might be originated from the above cognitive characteristics of primary school pupils.en
heal.advisorNameΠαπαγεωργίου, Γεώργιοςel
heal.committeeMemberNameΜακρής, Νικόλαοςel
heal.committeeMemberNameΣταμοβλάσης, Δημήτριοςel
heal.committeeMemberNameΣακονίδης, Χαράλαμποςel
heal.committeeMemberNameΔημητρίου, Αναστασίαel
heal.committeeMemberNameΜάρκος, Άγγελοςel
heal.committeeMemberNameΚαρούσου, Αλεξάνδρα
heal.academicPublisherΔημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης / Τομέας Θετικών Επιστημώνel
heal.academicPublisherIDduth-
heal.numberOfPages214 σ.-
heal.fullTextAvailabilitytrue-
heal.type.enDoctoral thesisen
heal.type.elΔιδακτορική διατριβήel
Appears in Collections:ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsikalas Themistoklis_2015.pdfΔιδακτορική διατριβή2.48 MBAdobe PDFView/Open


 Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/10553
http://dx.doi.org/10.26257/heal.duth.7261
  This item is a favorite for 0 people.

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons